Jak na věc


řepařský institut

Nejlépe hodnocené naučné stezky v Praze

    Přejdeme trať a pokračujeme 400metrovým úsekem polní cesty, po němž zahneme vpravo, následuje 600metrový úsek, po němž opět zahneme vpravo, projdeme kolem zřejmě bývalého koupaliště, přejdeme potok, a za ním odbočíme vlevo.
    Textový a obrazový obsah webu Stezky.info, jehož autory jsou Tom & Lucka, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora – Neužívejte komerčně 3.0 Česko. Přejete-li si tento obsah převzít a použít pro své účely, ale nevyhovují vám podmínky licence, kontaktujte nás.
    Naučnou stezku zahájíme v oploceném areálu kolínské řepařské drážky, na peronu u nádražní budovy, odkud odjíždějí vyhlídkové vláčky. Na nástupišti nalezneme hned tři informační panely, číslované jako samostatné zastávky – je tu tedy 1. zastávka (Železniční naučná stezka Za historií řepařské drážky a okolí), 2. zastávka (Historická řepařská drážka) a 3. zastávka (Vozový park historické řepařské drážky).
    Titul musí být jasný a krátký. Zde je pár ukázek: „100 Kč na Váš další nákup! Slevový kupon v hodnotě 100 Kč, Sleva 100 Kč na Váš nákup! 2+1 zdarma! 1+1 zdarma! Sleva 10 % na Váš nákup!“ apod.


Zastávka 7: Fauna a flora v okolí drážky

    Odtud se vrátíme zpět k cestě, a pokračujeme rovně, tentokrát už podél trati, asi 800 metrů ke konci stezky, kde nalezneme nejprve 9. zastávku (František Xaverius Horský a jeho působení na Kolínsku) a 10. zastávku (Veithova vila, Adolf Richter a jeho vila), a o kus dál u výhybny pak 11. zastávku (Zámek Horkýsfeld a jeho majitelé) a 12. zastávku (Obec Býchory a okolí).
    DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: Stav naučné stezky z doby naší návštěvy, který zde popisujeme, se mohl v průběhu let výrazně změnit – stezka mohla být mezitím radikálně změněna, zrušena, nebo nahrazena jinou v odlišné trase apod. Následující informace proto už nemusí odpovídat skutečnosti. Pokud jste naučnou stezku navštívili a zjistili jakékoli odlišnosti, dejte to prosím vědět ostatním návštěvníkům prostřednictvím komentáře dole na této stránce. Děkujeme.
    Následuje rovný jednokilometrový úsek polní cesty, po němž zahneme vpravo, a po dalším 250metrovém úseku dorazíme opět k železniční trati – zde pozor, musíme opustit cestu a dát se nejprve vpravo podél trati ke 150 metrů vzdálené výhybně Výrovna, kde nalezneme panely 6. zastávky (Obce a osady v okolí řepařské drážky), 7. zastávky (Fauna a flora v okolí drážky) a 8. zastávky (Bývalé úzkorozchodné železnice v Polabí).


Zastávka 1: Železniční naučná stezka Za historií řepařské drážky a okolí

    Dále areál opustíme hlavními vjezdovými vraty směrem k silnici, podél níž (po chodníku podél oplocení areálu) zahneme vlevo. Krátce za areálem pak ze silnice odbočíme kolmou štěrkovou polní cestou vlevo.
    Naučná stezka seznamuje s historií úzkorozchodné řepařské drážky, která od konce 19. století sloužila pro dopravu cukrové řepy z polí a dvorů v okolí Kolína do dnes již zaniklého kolínského cukrovaru. V druhé polovině 20. století tato drážka zcela zanikla, a od roku 2000 je zásluhou nadšenců z Klubu pro obnovu kolínské řepařské drážky postupně obnovována a rozšiřována, včetně provozního zázemí v Kolíně-Sendražicích, kde naleznete malé nádražíčko s depem, odkud na trať vyrážejí výletní vláčky pro návštěvníky, tažené dieselovými nebo parními lokomotivami. V budově nádraží se nachází malá expozice zpracování cukrové řepy a výroby cukru.
    Řepařská drážka je ideálním cílem rodinného výletu, nabízející svezení vyhlídkovým vláčkem kombinované s pěší turistikou. Návštěva je možná i s malými dětmi, část vagonů je uzpůsobena přepravě kočárků, vozíčkářů a jízdních kol.


Zastávka 2: Historická řepařská drážka

    Nejzásadnějším problémem je, že trasa naučné stezky není značená, což přináší naprosto zbytečné problémy s orientací – např. hned v úvodu naučné stezky v areálu drážky, kde návštěvník z dostupných informací na infopanelech netuší, kam má z výchozího místa jít. Dalším neomluvitelným orientačním problémem jsou zastávky 4 a 5 u výhybny Černý most, které neobsahují orientační plánek ani popis trasy k další zastávce, a návštěvník je zanechán napospas uprostřed pole, aniž se dozví, kam má dále pokračovat. Doporučujeme vzít s sebou vytisknutý popis trasy.
    Slevové a dárkové kupony jsou velmi silným nástrojem na podporu prodeje. Jejich smyslem je motivace zákazníka, aby vás kontaktoval anebo navštívil vaši prodejnu.
    Jdeme rovně asi 300 metrů, poté přijdeme k odbočce polní cesty vlevo, na niž zahneme. Následuje další 600metrový úsek, na jehož konci dorazíme k železničnímu přejezdu a výhybně Černý most, kde nalezneme panely 4. zastávky (Černý most a dvůr Františkov) a 5. zastávky (Cukrová řepa a cukrovary v okolí).
    Trasa stezky vede, jak už bylo zmíněno, po polních cestách, které jsou za sucha bez problémů sjízdné s kočárkem. Na trase není žádné převýšení. U zastávek je možnost posezení (lavice nebo zastřešený altán), doplněné dětskými herními prvky.
    Požadavek na obnovení přístupových údajů ověříme s kontaktní osobou ve Vaší firmě. Případně volejte na zelenou linku 800 900 501 (pracovní dny od 7:00 do 17:30).


Zastávka 5: Cukrová řepa a cukrovary v okolí

    Zatímco samotná řepařská drážka jako cíl výletu nemá chybu, její naučná stezka má k dokonalosti daleko. Jedním z jejích největších problémů (z hlediska turistické zajímavosti) je to, že její trasa nekopíruje těleso drážky, ale vede z valné části daleko od trati po nudných polních cestách. S drážkou se většinou setkává pouze v místech traťových výhyben (Černý most, Výrovna), kde jsou umístěny informační panely. Podél trati pak vede pouze v závěrečném úseku od Výrovny k prozatímní konečné stanici Mlýnek. Vhodnější je proto spíše pro cyklisty, pro nás pěší byly dlouhé úseky polních cest utrpením.
    Titul musí být jasný a krátký. Typické tituly jsou “Levný pobyt v Jizerkách!”, “Ušetřete na topení! ” Sezónní sleva!“ apod. Pokud pole zčervená, je titul příliš dlouhý. To samé platí pro text nabídky.

Copyright © Dossani milenium group 2000 - 2019
cache: 0048:00:00