Jak na věc


přívoz přes vltavu praha

Přívoz Šaldův - pod Stříbrného vilou

    Přívoz Čelákovice - Káraný byla v provozu od 16.3.2013 do 30.4.2014. Z důvodu havarijního stavu zdymadel byl uzavřen přechod pro pěší a cyklisty. Město Čelákovice zavedlo lodní dopravu přívozem jako náhradu za zrušený přechod. Nástupní stanice byla cca 300 m nad zdymadlem proti proudu řeky Labe.
     Přívoz byl provozován paní Součkovou z Čelákovic. Byla zde od 19 století využívána menší loď pro přepravu osob a i prám pro přepravu povozů. Někteří káranští si tudy zkracovali cestu, když využívali tzv. Šaldův sezónní přívoz, v místě dnešní lávky přes Grado. Tedy pod hájovnou. Nejvíce byl využíván v době slávy říčního koupaliště Grado. Tedy mezi 20 – 40. rokem 20. století. Na čelákovické nádrží dojížděly tisíce pražanů zvláštními rekreačními vlaky. Dále přívoz sloužil k přepravě početných čelákovickývh košíkářů, kteří na Ostrově těžili proutí, ale také rybářům a milencům. Přes přívoz bylo vedeno zásobování restaurace a prodejních stánků. Přívoz paní Součkové nakonec nestačil převážet davy rekreantů a proto byla vybudována v roce 1924 pevná dřevěná lávka, která tam vydržela do roku 1939. Tím byl význam přívozu omezen a definitivně skončil po regulaci Labe.


Přívoz pod Čelákovickým kostelem

     Labe a Jizera, které uzavíraly Káraný v klínu svého soutoku ze tří světových stran, způsobily, že v průběhu staletí byly až cca do poloviny 20. století přívozy a brody klíčovou možností spojení zdejších lidí s okolím. Bývalo jich až sedm.

Copyright © Dossani milenium group 2000 - 2019
cache: 0000:00:00