Jak na věc


povolené břišní svaly

FALKEN eurowinter van01 195/65 R16 104T TL C M+S 3PMSF, zimní pneu, VAN

    Jiná část statistiky opět ukazuje, že dálnice (a směrově oddělené silnice obecně) patří k nejbezpečnějším silnicím u nás. Stalo se tam s náskokem nejméně dopravních nehod ze všech typů silnic, a to včetně účelových komunikací, jak ukazuje tabulka níže. Podobné závěry měla i nedávná zpráva EuroRAP, která opětovně hodnotila dálnice jako nejbezpečnější silnice u nás.
    Realita je ale jiná, a to naprosto. Díváme-li se na nejčastější příčiny všech dopravních nehod, těch 93 tisíc, nic spojeného s rychlostí není ani na prvních třech místech a technický stav vozidla není ani v první desítce. Na prvním místě je s ohromným náskokem nevěnování dostatečné pozornosti řízení. Jízlivě by se dalo podotknout, že když sledujete, za kterým křoviskem stojí policista s radarem a kde je na silnici příčná čára, signalizující úsekové měření rychlosti, na věnování pozornosti skutečně podstatným věcem leckomu nezbývá kapacita.
    „Vítězná” příčina má na kontě přes 15 tisíc nehod, u dalších tří to je zhruba po sedmi tisících, tedy méně než polovina. Stříbrné je nedodržování bezpečné vzdálenosti za vozidlem, které ve městech, na dálnicích i na okreskách zažil snad každý z nás. Za krásný příklad nesprávného otáčení nebo couvání lze uvést smrtelnou nehodu zaviněnou policejním vozem v Dobříši v květnu roku 2012. Kompletní „top 10” si můžete projít zde.


NEXEN roadian ct8 215/65 R16 C 109T, letní pneu, VAN

    Povislé a povolené paže nejsou ničím příjemným. Pečlivě volíte, jestli si vzít tílko, kde vaše povolené paže jdou vidět a nevypadají vůbec dobře, nebo si vzít tričko s rukávem a paže tak zakrýt. Povolené a povislé paže trápí mnoho lidí, častěji ženy, které se často vzdají nošení tílek jen proto, že jejich paže nejsou krásné a pevné. Je opravdu nutné se vzdát nošení tílek? Není, stačí se zaměřit při cvičení na paže a se speciálními cviky, které jsou určené přímo na povolené paže, tak vaše paže brzy začnou být silnější a pevnější a povolené a povislé paže tak budou už minulostí. Jaké cviky však na povolené a povislé paže vybírat? To se dozvíte v následujícím článku.
    Policie ví, že přiměřená rychlost se nedá měřit, na tu musí každý řidič přijít sám svým intelektem, schopnostmi, zkušenostmi. Nejvyšší dovolená rychlost je v rámci možností úvah každého jakýsi legální strop, v němž se má pohybovat a mnozí jsou přesvědčeni o tom, že nebýt takového stropu, případů nepřiměřené rychlosti by bylo více. Proto se rychlost měří a postihuje se právě překročení nejvyšší dovolené rychlosti s premisou, že to zvyšuje bezpečnost na silnicích.
    Že je tato premisa mylná a zrušení horního limitu nezpůsobuje davové šílenství, ukazují příklady z jiných míst světa. Německo netřeba omílat, také odstranění limitu v Austrálii krvavá jatka nezpůsobilo a stále nezpůsobuje. Přesto se u nás i jinde dělá z vymáhání rychlostních omezení téma, aniž by policie - byť jen vlastními statistikami, které si může churchillovsky zfalšovat dle libosti - dokázala její smysl.


Počet nehod a jejich obětí v roce 2015 dle viníka

    Zde je na prvním místě s 97 mrtvými právě nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky; nevěnování dostatečné pozornosti je s 87 mrtvými druhé. Pozoruhodný je na sedmém místě „jiný druh nepřiměřené rychlosti”, který není blíže vysvětlen, a také nepřizpůsobení rychlosti viditelnosti. V této „top 10” je většina záznamů nějakým způsobem spojena s rychlostí, ale stále vidíme pouze různá nepřizpůsobení rychlosti podmínkám, nikoliv překročení nejvyšší dovolené rychlosti.
    Vidíme, že rychlost nepřiměřená okolnostem je na pátém a šestém místě a dohromady dává 10 067 případů. Je to v průměru asi 27,6 nehody denně, což není málo, ale pořád je to výrazně méně, než se stalo nehod z důvodu nevěnování dostatečné pozornosti řízení. Především ale stále nejde o překračování nejvyšší rychlosti povolené zákonem, za jejíž dodržování policie tak horuje. Je kriticky důležité rozlišit jízdu nepřiměřenou rychlostí, tj. nepřizpůsobení rychlosti jízdy, a jízdu nedovolenou rychlostí, tj. řečí zákona překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené ať už lokálně nebo typem silnice.
    Snažíte se vybrat nový televizor? Potom vám pomůže TV specialista, který má nemalou zkušenost s televizemi od roku 1990. Nechte si zdarma raději poradit od odborníky.


LING LONG r701 195/50 R13 104N TL M+S, letní pneu, VAN

    Je to jinak. Měření rychlosti, ať už úsekové nebo pomocí neoznačeného auta s radarem, je relativně snadné a výnosné. Dokazování toho, že řidič nevěnoval dostatečnou pozornost silnici před sebou, je nepoměrně složitější. Pro jeho postihování se policisté uchylují k relativně zákeřným způsobům, jako že třeba z kabiny svého nákladního vozu či autobusu hledí okem svým i kamery do kabin jiných náklaďáků, aby zjistili, co řidiči za jízdy dělají. I to se ale jeví být smysluplnější aktivitou než měření rychlosti hlavně místech, kde je dodržování 90 nebo 130 km/h tím posledním, co musí řidič pro bezpečnou jízdu dělat.
    Policie vloni řešila celkem 93 067 dopravních nehod na českých silnicích. To je o 8,4 % více než v roce 2014 a přibylo také mrtvých, a sice o 4,9 % na 660. Počet těžce zraněných ovšem klesl o 8 % na 2 540. Lehce zraněno bylo 24 426 osob, o 3,3 % více než v roce 2014, z čehož můžeme dovodit, že 65 441 nehod se obešlo bez zranění nebo úmrtí, alespoň těch, které by formálně byly za něco takového považovány.
    Ve statistice se také dozvídáme, že z oněch cca 93 tisíc nehod bylo 84 % zaviněno řidičem motorového vozidla, 2,9 % zaviněno řidičem nemotorového vozidla, tedy např. cyklistou, a 1,3 % zaviněno chodcem, jak ukazuje i tabulka níže. Ve všech těchto případech vzrostl i počet mrtvých, ovšem za posledních osm let byl počet mrtvých chodců nejvyšší jen v červenci a říjnu 2015 a počet mrtvých cyklistů jen v březnu a září 2015. V těchto vpravdě barevných grafech ovšem nevidíme rozdíly v zavinění daných nehod.


KORMORAN vanpro b3 195/75 R16 C 107R, letní pneu, VAN

    Nepřizpůsobit rychlost stavu vozovky můžete klidně ve 30 km/h na ,„padesátce”, pokud je silnice pokrytá ledem. Nepřizpůsobit rychlost dopravně technickému stavu vozovky můžete třeba v 80 km/h na „devadesátce”, pokud je zatáčka před vámi příliš ostrá nebo povrch příliš hrbolatý. Nehody, která by vznikly primárně nebo alespoň současně jízdou vyšší než maximální dovolenou rychlostí ve statistice vůbec nevidíme. Pokud je tedy vůbec policie eviduje, což by měla, pakliže se nebezpečností takového jednání ráda ohání.
    Tato data včera představila Policie České republiky a uvedla i nejčastější příčiny dopravních nehod. Podle vystupování dopravní policie i její nejviditelnější aktivity by se dalo očekávat, že nejčastější příčinou je překračování nejvyšší dovolené rychlosti a nevyhovující technický stav vozidla. Přece kdyby tomu tak nebylo, proč by byla policii přiklepnuta pravomoc na místě odebírat osvědčení o registraci vozidla? A proč by z Fondu zábrany škod, který naplnili motoristé částí svého povinného ručení, pořídila desítky nových aut pro skryté měření rychlosti?
    Zní to možná velmi těžce, ale cvik je jednoduchý. Stoupněte si rovně, nohy mírně rozkročené. Vezměte jednoruční činky. Činky vezměte tak, aby dlaně směřovaly k tělu a palce byly směrem nahoru. Připažte, pokrčte lokty a zvedejte činky směrem k hrudníku, aby vaše lokty zůstaly na místě. Pohyb by měl být pomalý a rovněž pohyb zpět brzděte, není dobrý rychlý pohyb dolů.


NEXEN roadian ct8 225/70 R15 112/110T TL C 8PR, letní pneu, VAN

    Rychlost není nejčastější příčinou dopravních nehod v jakémkoli smyslu, překročení té nejvyšší dovolené ve statistikách vůbec nefiguruje. Přesto policie nejvíce investuje do potírání právě tohoto jednání
    Opět tedy nezbývá než povzdechem nad tím, kolik stát marní peněz a času pokusy potírat jednání, které ostatní primárně neohrožuje. Snahou by mělo být zejména dostavění dálniční sítě, rovnou měrou celé, od D6 přes D35 po D55, a opravy stávajících dálnic a silnic, nikoliv k posilování pravomocí policie či pořizování nových interceptorů pro skrytý dohled na dálnicích...

Copyright © Dossani milenium group 2000 - 2019
cache: 0000:00:00